پیمان اخوان؛ میر علی سید نقوی؛ احمد ابراهیمی طالقانی؛ آرش بخشا؛ محمد رضا زاهدی
دوره 6، شماره 17 ، مهر 1386، ، صفحه 107-133
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناخت بهتر فضای کارآفرینی در صنایع خودرو سازی و ارائه مدلی جامع در مورد فرایند شروع به کارآفرینی صورت گرفته است. مدل ارائه شده حاصل از مصاحبه و بررسی موردی کارآفرینان در صنعت قطعه سازی خودرو در ایران بوده و بیشتر حاصل از مشاهده مستقیم شیوه کار کارآفرینان است تا مطالعات تئوریک قبلی. در این مدل شروع به کارآفرینی حاصل ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناخت بهتر فضای کارآفرینی در صنایع خودرو سازی و ارائه مدلی جامع در مورد فرایند شروع به کارآفرینی صورت گرفته است. مدل ارائه شده حاصل از مصاحبه و بررسی موردی کارآفرینان در صنعت قطعه سازی خودرو در ایران بوده و بیشتر حاصل از مشاهده مستقیم شیوه کار کارآفرینان است تا مطالعات تئوریک قبلی. در این مدل شروع به کارآفرینی حاصل از فراهم آمدن هم زمان پتانسیل کارآفرینی، تمایل به کارآفرینی و در اختیار داشتن ایده برشمرده می شود و عوامل موثر بر این متغیرها در سه دسته ویژگی های شخصیتی، سوابق و عوامل محیطی نشان داده می شوند. این تحقیق از نظر هدف، تحقیقی کاربردی است و از نظر روش، تحقیقی توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، صنایع قطعه سازی در صنعت خودرو و روش نمونه برداری تصادفی بوده و تعداد نمونه با استفاده از روش های آماری، 30 مورد بر آورده شده است. جهت سنجش پتانسیل کارآفرینی و متغیرهای بکار گرفته شده در مدل، از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده و میزان پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 82% برآورده شده است. نتایج حاصل از تجربه و تحلیل نشان داد که ویژگی تمایل و علاقه شدید به کار با درصد بسیار بالایی در بین کارآفرینان جهت استخدام پرسنل، برجستگی های فردی و پس از آن دانش فنی فرد و سابقه کار و ساختار سازمانی را مد نظر قرار داده است. از سوی دیگر بهترین انگیزاننده مورد استفاده کارآفرینان در مورد پرسنل، به ترتیب پاداش مالی، ایجاد منزلت و یا فراهم آوردن زمینه ارتقاء در کار بوده است. در انتها با توجه به نتیجه گیری و یافته های بدست آمده تعریف بومی کارآفرینی ارائه گردیده است.